Khasiat Dan Keutamaan Surah Al Waqi’ah

surah al waqi'ahilmupeletdanpengasihan.com – QS Al Waqi,ah ialah Surat yang ke -56 di Al-Quran ini terletak pada juz ke 27 dan terdiri dari 96 ayat. Dinamakan Al- Waqi’ah karena dipungut dari kata Al- Waqi’ah yang ada pada ayat kesatu surat ini, yang dengan kata lain kiamat.

Surah Al-Waqi’ah ini menjelaskan tentang hari kiamat, balasan yang diterima oleh orang-orang mukmin dan orang- orang kafir. Diterangkan pula pembuatan manusia, tumbuh- tumbuhan, dan api, sebagai bukti dominasi Allah dan adanya hari berbangkit. Muhammad Rasulullah SAW bersabda :

(1). “Siapa menyimak surat Al- Waqi’ah masing-masing hari, ia tidak bakal ditimpa kefakiran.”

(2) “Siapa menyimak surat Al- Waqi’ah masing-masing malam, dia tidak bakal ditimpa kesusahan atau kemiskinan selama- lamanya. (Diriwayatkan oleh Baihaqi dari Ibnu Mas’ud r.a.),

(3). “Ajarkanlah surat Al-Waqi’ah untuk isteri- isterimu. Karena bahwasannya ia ialah surah Kekayaan.” (Hadis riwayat Ibnu Ady),

(4). “Barang siapa yang menyimak surat Al-Waqi’ah masing-masing malam maka dia tidak bakal tertimpa kefakiran dan kemiskinan selamanya. Surat Al-Waqi’ah ialah surah kekayaan, maka bacalah ia dan ajarkan untuk anak-anakmu semua.”

Khasiat Dan Keutamaan Surah al Waqi’ah

1. Surah ini adalahamalan terbaik untuk wanita dan gadis sebagai pemelihara dan pelindung diri dari kemudaratan dan kemiskinan. Kelebihan surah ini dinyata dalam pesanan Uthman bin Affan untuk Abdullah yang sedang sakit tenat.

Uthman berbicara : ” Ini guna anak-anak perempuan anda selepas ketiadaan kamu. Beliau membalas adakah anda takut anak-anak perempuan anda menjadi miskin? Sesungguhnya saya perintah untuk mereka agar baca surah Al-Waqiah” tiap-tiap malam. Sesungguhnya saya dengar Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa menyimak surah “Al-Waqiah” tidak bakal jadi kurang mampu selama-lamanya.”

2. Mereka yang menyimak surah ini sebagai wirid, dengan izin Allah bakal beroleh kesukaan dan fasilitas selama-lamanya.

3. Bila seseorang menjadikan surah ini sebagai kelaziman dan membacanya masing-masing malam satu kali, maka dia bakal terhindar dari kemiskinan.

4. Surah al-Waqiah ini andai dibaca disisi mayat atau orang yang sedang nazak. Insyaallah dipermudahkan guna roh terbit dari jasadnya.Jika dibaca disisi orang sakit, Insyaallah diringankan kesakitannya. Di samping itu, boleh pun dibaca untuk orang yang berkeinginan bersalin sebagai selusuh.

5. Barangsiapa menbaca  surat Al- Waqi’ah pada masing-masing hari dan malam sejumlah 40 kali, sekitar 40 hari pula, maka Allah rezekinya mengalir terus dari sekian banyak penjuru.

6. Berpuasa sekitar seminggu dibuka pada hari Jumaat. Setiap berlalu sholat fardhu bacalah Surat Al- Waqi’ah ini sejumlah 25 kali sampai sampai malam Jumaat berikutnya. Pada malam Jumaat berikutnya, selepas sholat Maghrib bacalah surah ini sejumlah 25 kali, selepas sholat Isya’ bacalah surah ini 125 kali di ikuti dengan sholawat Nabi 1000 kali. Setelah berlalu amalan, hendaklah memperbanyakkan sedekah. Kemudian jadikan surah ini amalan teratur pada masa-masa pagi dan petang. Insya’Allah rezeki bakal mengalir laksana air bah.

7. Berpuasa sekitar 7 hari, di mulai pada hari Jumat selesai pada hari Kamis. Puasanya “tidak memakan sesuatu yang bernyawa / tidak santap ikan, daging, segala heiwan, melulu makan sayur- sayuran saja. Dalam 7 hari itu, setelah solat fardhu, membaca  surat Al-Waqi’ah sejumlah 25 kali.

Apabila bacaan itu di mulai sesudah sholat fardhu Subuh pada hari Jumaat kesatu, maka diakhirilah pembacaan Al- Waqi’ah tersebut pada sesudah fardhu Isya’ pada Jumaat berikutnya. Pada malam Jumat terakhir ini hendaklah membaca  surah Al- Waqi’ah sejumlah 125 kali lantas shlawat 1000 kali. Insya’Allah tidak akan merasakan kemiskinan seumur hidup.

8. Bila orang membiasakan membaca  surat ini masing-masing malam satu kali, maka dia dijauhkan dari kemiskinan. Bila di baca 14 kali setiap berlalu solat Asar, maka akan mendapat kekayaan yang berlimpah ruah. Jika di baca surah ini sejumlah 41 kali segala hajat yang sehubungan dengan rezeki bakal terkabul.

9. Surat ini andai dibaca di sisi orang yang sedang sekaratul maut, insyaAllah bakal mempermudah roh terbit dari jasadnya. Jika dibaca di sisi orang sakit, diringankan sakitnya. Jika di tulis, lantas dipakaikan untuk orang yang berkeinginan bersalin, InsyaAllah segera mencetuskan dengan mudah.

10.Jika membaca  surat ini sejumlah 3 kali selepas solat subuh dan 3 kali selepas sholat Isya’. Insya Allah dalam waktu satu tahun ia bakal di jadikan seorang hartawan yang dermawan.

Berdasarkan keterangan dari fatwa sebahagian Ulama’ katanya:
“Barangsiapa membaca surah Al-Waqi’ah pada masing-masing hari dan malam dalam satu majlis sejumlah 40 kali, sekitar 40 hari pula, maka Allah akan mempermudah rezekinya dengan tanpa kesukaran dan mengalir terus dari beragam penjuru serta berkah pula.”

Sekian dulu dari saya,semoga ini dapat bermanfaat untuk kita semua.

Bagi kamu yang merasa mempunyai sejumlah masalah dalam kehidupan kamu bisa melihatDoa Pelindung,Doa pengasihan,doa penyembuh dan pendahuluan rejeki yang diserahkan dengan ijazah eksklusif dapat kamu lihat di halaman Pesan Amalan

Wasalam

Tinggalkan Balasan

Alamat surel Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *